Kupujesz lub sprzedajesz w internecie? Jak się bronić przed oszustwem?
Nigdy nie działaj pod presją czasu – stosuj się do kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa, aby zmniejszyć ryzyko oszustwa:
- dane do logowania zachowaj tylko dla siebie – Nigdy nie udostępniaj osobom trzecim swojego: loginu, hasła, PIN-u do aplikacji, kodów autoryzacyjnych. Nie przekazuj swoich danych przez telefon i w komunikatorach. Nie podawaj danych na stronach innych niż oficjalna strona Banku. Zachowaj szczególną ostrożność, jeśli w jednym miejscu masz podać kilka swoich danych (np. login i hasło do bankowości, PIN i numer PESEL);
- podchodź ostrożnie do e-maili i SMS-ów, w których jesteś proszony o podanie danych osobowych i finansowych (w tym loginu i hasła do bankowości internetowej lub danych karty płatniczej);
- zawsze zwracaj uwagę na adres strony internetowej, na której logujesz się lub wykonujesz płatności. Tak wygląda adres eBankNet:
https://ebank.bs-swierklaniec.pl/#login
- uważnie czytaj treści SMS-ów autoryzacyjnych – Nie przekazuj treści SMS-ów autoryzacyjnych innym przez telefon, e-mailem czy komunikatorem. Nie wpisuj kodów nigdzie poza oficjalną stroną Banku. Pamiętaj, że wpisując kod z SMS-a autoryzacyjnego zgadzasz się na daną operację;
- jeśli znajomy prosi Cię o wysłanie pieniędzy BLIKIEM na czacie poprzez popularne komunikatory, zadzwoń do niego – upewnisz się, czy jego konto nie zostało przejęte przez oszustów;
- używaj programu antywirusowego, aby zwiększyć bezpieczeństwo swojego systemu;
- nie instaluj podejrzanego oprogramowania;
- loguj się do bankowości internetowej wyłącznie ze swojego komputera lub telefonu.