Ostrzegamy przed wzmożonym działaniem oszustów, którzy podszywają się pod banki
Możliwe jest to dzięki technice zwanej spoofingowi. Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu. Kontaktują się i informują, że właśnie padłeś ofiarą oszustwa i ktoś włamał się na Twój rachunek. Rozmowa głównie dotyczy zablokowania wykonanego przelewu lub dokonania transakcji kartą, aby pod pretekstem usprawnienia komunikacji z bankiem lub usunięcia wirusa, przekonać do zainstalowania aplikacji, która przejmie kontrolę nad urządzeniem ofiary. Zdarza się również, że oszuści nakłaniają ofiarę do przelania środków na „zapasowy i bezpieczny” rachunek bankowy, ponieważ środki zgromadzone na jego rachunku nie są już bezpieczne.
Pamiętaj:
- Pracownicy Banku nigdy nie proszą o podanie hasła do bankowości elektronicznej oraz kodów autoryzacyjnych
- Nie podawaj danych poufnych odnośnie Twojej karty czy dostępu do bankowości internetowej.
- Zawsze czytaj treść sms-ów przychodzących na Twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej
- Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania, by poprawić dostępność usług bankowych
- Nie działaj pod presją czasu. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje
- Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy, rozłącz się i skontaktuj się samodzielnie z placówką Banku
Bądź ostrożny! A jeśli podałeś poufne dane: zablokuj dostęp do systemu bankowości elektronicznej eBankNet (kafelek "Zablokuj dostęp" na stronie logowania), zastrzeż kartę płatniczą kontaktując się z infolią pod numerem telefonu 86 215 50 50 lub 828 828 828, zastrzeż dokument tożsamości w placówce Banku.
Zapoznaj się z poniższym komunikatem. Wystarczą dwie minuty, które mogą uchronić Twoje środki.
https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Oszusci-dzwonia-z-numerow-podszywajacych-sie-pod-banki"